Referat fra SBE årsmødet i Vadstena, Sverige, d. 11.09.17

Referatet er oversat til dansk under den engelske tekst.

Indbydelse til årsmøde i Societas Birgitta Europa    Vadstena 11-15. september 2017.

3.2.17

Fra Gerhard Gerstenhöfer i Altomünster er kommet dels et memorandum om den meget aktive i og omkring SBE og Birgittaklostret, Wolf Bachbauer, i anledning af 10året for hans død, dels en mail, hvori GG fortæller, at Birgittaklostret i Altomünster efter et dekret fra december 2015 er lukket pr. 17.1.17. Søster Pia-Regina døde i august 2015, så der er kun to Birgittanonner tilbage, søster Monika, der i flere år har været på plejehjem i München, og søster Apollonia, der om kort tid nu skal forlade klostret. Der er ikke andre, der har aflagt nonneløftet til at kunne flytte ind. Al klostrets ejendom overgår til ærkeorganinsationen i München-Freising. Dog er der det positive, at der i et samarbejde mellem div. interesseorganisationer, herunder heldigvis SBE ved Gerstenhöfers mellemkomst, en kirkelig forening til erstatning for klosteret. Gerhard ønsker ikke, at vi skal dvæle ved tabet, men se fremad og se det som en chance, dét, der bliver tilbage. Han ønsker os et godt nytår.

Er nogen interesseret i den fulde ordlyd, kan den fås på mail ved henvendelse til anniengedal@hotmail.com.

Sidste nyt om årsmødet i Altomünster

Det er desværre ikke lykkedes at arrangere fælles bustransport fra Vadstena over Maribo til Altomünster. Man er derfor velkommen til at melde sig direkte til gæstehjemmet dér. Programmet fastholdes og er som nedenfor beskrevet. Gerhard beklager meget og forklarer det med, at afdøde Gunnars forbindelser og muligheder, bl.a. at være chaufførafløser, ikke har været mulige at opretholde eller finde påny. Mulige overnatningssteder står allernederst i hans indsatte brev nedenfor:

ÅRSMØDET I ALTOMüNSTER

Hjertelig hilsen fra Gerhard Gerstenhöfer. Hjertelig hilsen fra Gerhard Gerstenhöfer, Altomünster, Tyskland, der har overtaget SBE-arbejdet efter svenskeren Gunnar Jivegård fra Vadstena, der døde pludseligt i efteråret.

På vej til Gunnars begravelse besøgte Gerhard pilgrims/Birgittaforeninger i Viborg, Mariager, Vadstena og Maribo. Han fortæller, at han overalt mødte venlige og interesserede mennesker, som han fik mange gode samtaler med, og som viste interesse for at være med til at videreføre Gunnars arbejde. Han ved, at det kræver kræfter, tid og engagement at fortsætte, men håber, det vil lykkes ved fælles kræfter.

Han har nu sammen med Markus Lindberg, der er leder af Klostermuseet i Vadstena, og Birthe Friis, der er hospitalspræst i Maribo, og som har skrevet anmeldelsen af Birgittaatlasset her på hjemmesiden, sammensat et program for Birgittaårsmødet i Altomünster, der finder sted torsdag, den 10. - mandag, den 14. september 2015.

Der udgår bus fra Vadstena tirsdag, den 8. september 2015 med påstigning i Maribo kl. 14. Turen fortsætter til Berlin med ankomst kl. 21, og det foreløbige program, hvor de endelige udflugtsmål vil blive nærmere beskrevet, for resten af turen ser ud som følger:

Onsdag, den 9.9.15

Kl. 13 Afgang Berlin
Kl. 19 Ankomst Altomünster, aftensmad
Kl. 20 Aftenvandretur til Kalvarienberg

Torsdag, den 10.9.15

Kl. 7 Morgenandagt
Kl. 8 Morgenmad Kl. 9 Slentretur gennem Altomünster Kl. 9 SBE medlemsmøde 2015 Kl. 10 SBE fremtidsværksted
Kl. 11 Bajersk frokost
Kl. 12 Besøg rundt i regionen
Kl. 17.30 Motion/svømme eller gåtur
Kl. 19 Bajersk festmåltid
Kl. 20 Bajersk sangaften med Gisela og Siggi Brandl

Fredag, den 11.9.15

Kl. 7 Morgenandagt
Kl. 8 Morgenmad Dagen byder på 3 foredragsrunder og fælles opsamling på disse
Kl. 20 Middag i Klosterstadl
Kl. 21 Festligt samvær

Lørdag, den 12.9.15

Kl. 7.30 Udflugt til Maihingen
Kl. 22.30 Tilbage i Altomünster

Søndag, den 13.9.15

Kl. 7.30 Udflugt til Gnadenberg med gudstjeneste
Kl. 22.30 Tilbage i Altomünster

Mandag, den 14.9.15

Kl. 7.30 Afgang mod Maribo

NYT - NYT - NYT - NYT - NYT - NYT - NYT

NB! Overnatning er flyttet til Hannover på både ud-og hjemrejse!

Resa till Altomünster med Societas Birgitta Europa 8-15 september!

Societas Birgitta Europa, SBE, har sitt årliga möte i Altomünster i Bayern 10-13 september. Altomünster är ett av de kvarvarande Birgittinerklostren av den medeltida grenen.

Vi reser från Vadstena med Vadstenabuss tidigt den 8/9 och stannar på vägen i Maribo och plockar upp danska deltagare. Vi kommer att övernatta i Hannover och anlända till Altomünster den 9:e. Där bor vi i klostrets nyligen inrättade gästhem. De flesta rummen är enkelrum, men några dubbelrum finns. Blir vi många kan eventuellt boende i privathem komma i fråga. Hemresan startar på morgonen den 14/9, vi stannar i Hannover för övernattning och kör via Maribo för att landa i Vadstena på kvällen den 15:e. Deltar gör Birgittavänner från Tyskland, Holland, Sverige, Danmark och förhoppningsvis även något land till.

Programmet i Altomünster:

• rundtur i klostret och staden

• seminariedag med föreläsningar och samtal

• utfärder till Maihingen och Gnadenberg, två andra Birgittinerkloster

• kvällsprogram med musik

• möjlighet att delta i klostrets Gudstjänstliv.

Priset för resan är 5900:- och inkluderar bussresa med övernattning, frukost och middag på ner- och uppvägen, boende och frukost i Altomünster, programmet i Altomünster med visningar seminarium och utflykter.

Lunch under bussresan och lunch och middag i Altomünster betalar man själv för. Priset är ett maxpris beräknat på 22 deltagare. Blir vi fler blir resan billigare.

Bindande anmälan senast 1/8 till markus.klostermuseet@telia.com eller 070-2895415.

Varmt välkommen!
Markus Lindberg
Sancta Birgitta Klostermuseum

SBE
Societas Birgitta – Europa er en idealistisk, økumenisk international organisation stiftet i Vadstena i Sverige i året 2000.

Besøg SBE´s hjemmeside
Kirsten Nygaard Fabricius  | Tlf.: 21725299 | nygaardfabricius@gmail.com